Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011

Το τετράπλευρο του Άκερμαν και τι να κάνετε ή όχι με αυτό...

Ένα σημείο που πρέπει να προσέξουμε είναι και "το Άκερμαν" όπως το λένε αρκετοί...τί γίνεται όμως με αυτό;

Πίσω στα παλιά χρόνια,οι αμαξάδες είχαν ένα σοβαρό πρόβλημα:Τα οχήματα έφθειραν μπροστά ή έσπαγαν ανεξήγητα τους τροχούς τους ..ένας ο Γερμανός,ο Rudolf Ackermann (1764-1834) το 1817 παρατήρησε πως:
Όταν οι τροχοί ενός οχήματος είναι σταθερά συνδεδεμένοι στους άξονές τους,τότε στην διάρκεια στροφής παρατηρείται η καταπόνηση του εσωτερικού τροχού που καλείται να περιστραφεί με την ίδια ταχύτητα με τον εξωτερικό ενώ διαγράφει μικρότερο τόξο.Έτσι με σκοπό να εξομαλύνει την φθορά των τροχών των αμαξών από την κίνησή τους μελέτησε και εφάρμοσε μία από τις βασικές αρχές της κινηματικής ενός οχήματος:
Η κινηματική συνθήκη του Ackerman μας λέει ότι: οι νοητοί άξονες και των τεσσάρων τροχών,θα πρέπει να τέμνονται σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο. Η εν λόγω γεωμετρική ιδιότητα επιτυγχάνεται καθώς ο εσωτερικός τροχός στρίβει μερικές μοίρες περισσότερο σε σχέση με τον εξωτερικό. Όπως καταλαβαίνετε από τα πρώτα οχήματα έως τα σημερινά,μερικές αρχές παραμένουν σταθερές και αναλλοίωτες στον χρόνο,αφού η εν λόγω αρχή του περίφημου τετράπλευρου ακολουθείται πιστά στις διάφορες εκδοχές της,ακόμα και στις μέρες μας....
Ένα αυτοκίνητο λοιπόν,δεν θα μπορούσε να στρίψει,(σωστά ή όπως θέλαμε),εαν οι εσωτερικοί τροχοί δεν διέγραφαν τροχιά μικρότερης ακτίνας από τους εξωτερικούς, και μάλιστα με τον μπροστινό εσωτερικό τροχό να αποκλίνει σε διάφορες γωνίες του εξωτερικού, άσχετα με την όποια αρχική σύγκλιση ή απόκλιση των δύο μπροστινών τροχών κατά την ευθεία. Για το λόγο αυτό, οι μπροστινοί τροχοί όταν στρίβουν, διαγράφουν μία μικρή τροχιά γύρω από το σημείο που εδράζουν, έτσι ώστε η απόσταση μεταξύ των μπροστινών και πίσω τροχών (μεταξόνιο) εσωτερικά να είναι μικρότερη των εξωτερικών τροχών.Σχηματίζεται έτσι ένα τετράπλευρο που ονομάζεται τετράπλευρο του Ακερμαν (βλέπετε σχήμα).
Τι συμβαίνει στην πράξη;
Πολλά Άκκερμαν,παράλληλοι τροχοί,Προ Άκκερμαν,και Αντι-Άκκερμαν...
Σε όλες τις περιπτώσεις χρησιμοποιούμε το κλασσικό τετράπλευρο του κυρ Άκκερμαν με τις αποκλίσεις του: παράλληλα,αντι-Άκκερμαν ή προ-Άκκερμαν...το ποιο θα είναι το ποιο κατάλληλο εξαρτάται από τις συνθήκες,τον τύπο ελαστικών,και το στυλ οδήγησης,που αλλάζει από αδηγό σε οδηγό.Στη φωτό βλέπετε ένα δείγμα εφαρμογής αντί-Άκκερμαν σε φόρμουλα 1,ενώ πολλοί συνάδελφοί του στην ίδια πίστα,έχουν σεταρισμένο αμάξι με ακριβώς ανάποδο σετάπ:προ Άκκερμαν,και μάλιστα να γράφουν παραπλήσιους χρόνους στις ίδιες στροφές!!!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου