Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Tips:TOE-IN,TOE-OUT όλα όσα θέλατε να μάθετε...

Θα μιλήσουμε για το κομμάτι της γεωμετρίας του αυτοκινήτου που είναι το πιο εύκολα ρυθμίσιμο,..την σύγκλιση και την απόκλιση των τροχών. Όπως βλέπουμε και στη φωτό οι μπροστινοί τροχοι του οχήματος όπως το κοιτάμε από πάνω,παρουσιάζουν μια σύγκλιση (το εμπρός μέρος τους κοιτάζει μέσα) ή αλλιώς toe in,ή απόκλιση (κοιτάζει έξω) το ονομαζόμενο toe out Διάφοροι πειραματισμοί,τηλεμετρίες και άπειρες μετρήσεις έδωσαν σημαντικά στοιχεία για τη ρύθμιση της περίφημης γωνίας σύγκλισης/απόκλισης και πόσο που πρέπει να έχουν οι εμπρός τροχοί...το κλασσικό σχέδιο με την σύγκλιση των τροχών μπορεί να προσφέρει "ευθυβολία" και σταθερότητα στο οικογενειακό μας αμαξάκι,αλλά σε αγωνιστικούς ρυθμούς ή απλά αν ζητήσουμε "κάτι παραπάνω" θα απογοητευθούμε ή πιθανότατα να "αγοράσουμε" κάνα οικόπεδο... Η διαφορά της ρύθμισης σε απόκλιση στις υψηλές ταχύτητες έχει να κάνει με τη δυναμική συμπεριφορά το οχήματος που αλλάζει 100% όταν αυτό απλώς κινείται με χαμηλή ταχύτητα.Στις υψηλές ταχύτητες με τις τάσεις ολίσθησης να καραδοκούν το να επιδιώκει κάποιος να στρίψει με τις "μαμά"ρυθμίσεις είναι σαν να ζητάει να πέσει από γκρεμό και μάλιστα να επιταχύνει κιόλας... Τι συμβαίνει λοιπόν όταν τρέχουμε;απλούστατα,με στοκ ρυθμίσεις και "μαμα"σύγκλιση το όχημα φορτίζει όλο και περισσότερο τος εξωτερικό του τροχό αποφορτίζοντας όσο τρέχουμε όλο και περισσότερο τους άλλους τρεις...εδώ λοιπόν έρχεται η μοντίφα της απόκλισης: αποκλίνοντας,ο εσωτερικός τροχός αποκτά περισσότερη γωνία,άρα κλίση λιγώτερη κάστερ κρατώντας μέχρι και 30% πρόσφυση από ότι αν ήταν σε σύγκλιση,ταυτόχρονα όσο οι ταχύτητες αλλάζουν οι μικρομετατοπίσεις του πίσω άξονα επιδρούν θετικά στο στρίψιμο:με λίγα λόγια,μπαίνουμε γρήγορα,βγαίνουμε "φέτα",και όχι μπαίνουμε "φέτα" βγαίνουμε τρίμματα... Πως όμως γίνεται αυτό: Όταν στρίβει το όχημα είπαμε οι τροχοί φορτίζονται με δυνάμεις...δίνοντας ΑΠΟΚΛΙΣΗ στους εμπρός τροχούς,στις υψηλές ταχύτητες και στην υψηλή ολίσθηση βεβαίως-βεβαίως,ο εσωτερικός τροχός στρίβει περισσότερο από τον εξωτερικό,(και με την "πειραγμένη"απόκλιση ακόμα περισσότερο)άρα ολισθαίνει περισσότερο από το κανονικό "φρενάροντας κατα κάποοιο τρόπο το όχημα...και τι γίνεται αν ένα όχημα που στρίφει αρχίζεις και βρενάρεις τους εσωτερικούς του τροχούς;Απλά στρίβει πιο γρήγορα... ;) Πως θα ξέρω τι μου χρειάζεται;Σύγκλιση ή απόκλιση; Συγκλιση ή μηδενική απόκλιση χρειάζεται σε ένα όχημα με λίγες γωνίες κάμπερ,σύγκλιση πίσω και νορμάλ ταχύτητες... Απόκλιση χρειάζεται σε ένα όχημα με μπόλικες γωνίες κάμπερ,σύγκλιση πίσω και υψηλές ταχύτητες. Αρχικές ρυθμίσεις:Για να βρείτε το τι ακριβώς ταιριάζει στο όχημά σας πρέπει να αναρωτηθήτε τι ακριβώς θέλετε,γιατί το αμάξι σας ότι του πείτε θα κάνει,δεν έχει καμιά προτίμηση.Αρχικά ξεκινήστε με τις στοκ ρυθμίσεις και κάθε φορά ανεβάζοντας ρυθμό ρυθμίστε και τις γωνίες για σύγκλιση ή απόκλιση,προσέχοντας να μη φτάσετε σε υπερβολές γιατί θα εισπράξετε υπερβολικές συμπεριφορές.Το ζήτημα είναι να βελτιώσετε τη συμπεριφορά του όχι να το κάνετε χειρότερο...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου