Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2012

Τips:Μπουζί θέρμανσης (glow plug)και ο άγνωστος κόσμος του..


Από τα μικρά μας "δεκαράκια" μέχρι τα γιγάντια μοτέρ των 50-60 κυβικών σε μερικά αεροπλάνα οι κινητήρες μεθανόλης των μοντέλων χρησιμοποιούν το περίφημο μπουζί θέρμανσης.Αυτό δεν είναι τίποτε άλλο από μια αντίσταση θέρμανσης φτιαγμένη από πλατίνα ή ιρίδιο κολλημένη πάνω σε ένα μικροσκοπικό κομμάτι μετάλλου διαμορφωμένο έτσι ώστε το ένα άκρο της να είναι στο κυρίως σώμα του μπουζί που βιδώνει στον κινητήρα,και το άλλο να είναι μονωμένο σε έναν κεντρικό ακροδέκτη.
Πως δουλεύει αυτό το μπουζί.
Αρχικά το μικρό συρματάκι του μπουζί θερμαίνεται από μια εξωτερική πηγή με τάση όχι μεγαλύτερη από 1,5 Βόλτ,τη λεγόμενη και μπαταρία έναρξης ή έναυσης ή και απλά "μπουζόπιπα".Η μπαταρία λοιπόν θερμαίνει το μπουζί και το κάνει να φωτοβολεί με ένα πορτοκαλοκόκκινο φώς.Όταν λοιπόν στο θάλαμο καύσης φτάσει η σωστή σε αναλογία ποσότητα καυσίμου και το μπουζί είναι αναμένο,έχουμε ανάφλεξη και άρα το μοτέρ παίρνει μπροστά.μόλις το μοτέρ αρχίζει να λειτουργεί αποσυνδέουμε τη μπαταρία και η συνέχιση του έργου γίνεται από το ήδη πυρακτωμένο νήμα του μουζί που δεν προλαβαίνει να σβήσει.Έτσι λοι]πόν αφαιρώντας τη μπαταρία το μοτέρ λειτουργει στο ρελαντί χωρίς άλλη εξωτερική "βοήθεια".
Κατηγορίες και είδη μπουζί: θερμό ψυχρό,μακρύ-κοντό:άλλος ένας πονοκέφαλος...
Πραγματικά με τόσους δεκάδες κατασκευαστές κινητήρων και μπουζί με τον καθένα να προτείνει το δικό του,η σύγχιση είναι βέβαιη...το πως θα βγάλουμε άκρη με ένα αγνώστου πατρός μουζί χρειάζεται πείρα και παρατηρητικότητα...
Θερμό μπουζί:η βασική του διαφορά είναι πως έχει λεπτότερη αντίσταση θέρμανσης από τα ψυχρότερα,"τραβάει" λιγότερο ρεύμα,και είναι κατάλληλο για κρύο καιρό και χαμηλό ποσοστό νίτρου και γενικά "ήρεμους"κινητήρες.
Ψυχρό μπουζί:παχύτερη αντίσταση θέρμανσης καταναλώνει περισσότερο ρεύμα,και είναι κατάλληλο για υψηλόστροφα μοτέρ και [μεγάλα ποσοστά νίτρου.
Ας πάρουμε από την αρχή τα βασικά και τι πρέπει να προσέξουμε:
Παρακάτω είναι μια λίστα με τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες σε απλούς (stock) κινητήρες:

Κινητήρες On-road
1- Μοτέρ .12 to .18 και 20% nitro θέλουν μπουζί medium
2- Μοτέρ .21 engines και 30 nitro θέλουν μπουζί medium-cold

Κινητήρες Off-road
1- Μοτέρ .12 to .18 και 20% nitro θέλουν μπουζί medium ή hot
2- Μοτέρ .18 to .21 και πάνω με 30% nitro θέλουν μπουζί medium
Για αγωνιστικά μοτέρ (modified) ο πίνακας των μπουζί πηγαίνει προς το "ψυχρότερο" μέρος της κλίμακας...

Καλά όλα αυτά,αλλά ποιο τέλος πάντων μπουζί είναι κατάλληλο για τις ανάγκες μας;
Εδώ είναι το μεγάλο μπέρδεμα...ο κάθε κατασκευαστής οραματίζεται τη δική του κλίμακα θερμού ψυχρού για να μπει στο πάνθεον της ιστορίας του μοντελισμού αλλά δεν είναι ο μόνος:Ο κάθε ένας θέλει τη θέση αυτή με αποτέλεσμα ένα χάος στον κόσμο των μπουζί και των μοτέρ...
Οργάνωση μπουζί:
Ένας απλός τρόπος-μάλλον δύο κυριολεκτικά υπάρχουν για να φέρετε σε μια τάξη αυτό το χάος:Κρατήστε το μπουζί του κατασκευαστή-ακόμα και καμμένο-και προσπαθήστε να βρίσκετε ένα παραπλήσιο κάθε φορά που ψάχνετε μπουζί:
Κοιτάζοντας το πάχος του στοιχείου θέρμανσης βρίσκουμε αναζητούμε ίδιου βαθμού ψυχρότητας,και φυσικά ίδιου μήκους!Ειδικά το μήκος είναι πολύ σημαντικό:μην πάρετε ένα μπουζί μακρύτερο από το στανταρ σας και προεξέχει στο θάλαμο καύσης...είναι σίγουρο πως μόνο καταστροφή θα φέρει...
Ο δεύτερος τρόπος-αφού έχουμε ίδιο μήκος πάντα-είναι με μέτρηση στο ρεύμα που τραβάει το "μαμά" μπουζί μας:αν το νέο μπουζί τραβάει το ίδιο ή πολύ παραπλήσιο είμαστε οκ.Να θυμάστε πως περισσότερο ρεύμα=ψυχρότερο μπουζί.Πάρτε λοιπόν το πολύμετρό σας ή κάποιον που να ξέρει να μετρά ρεύμα και κρατήστε σημειώσεις σε μια γκάμα υποψήφιων μπουζί...
Μερικές μικρές συμβουλές:
-Μην πηγαίνετε για παιχνίδι με ένα μπουζί!:ο νόμος του [Μέρφυ καραδοκεί και είναι σχεδόν σίγουρο πως όλα θα δουλέψουν τέλεια μέχρι να αποσυνδέσετε τη μπουζόπιπα...
-Μην περιμένετε με το μαμά μπουζί να παίξετε για πάντα:Το πλέον αναλώσιμο μετά το καύσιμο είναι,και καλό είναι σε κάθε παιχνίδι να το τσεκάρετε και στην πρώτη παραμόρφωση να το αλλάζετε.
-Έχετε πάντα μαζί σας 2-3 ή και 5 μπουζί.αν όμως αρχίζει το μοτέρ αδικαιολόγητα να τα καίει το ένα πίσω από το άλλο έχετε θέμα ρύθμισης ή μηχανολογικής ζημιάς.
-Για τους αγωνιζόμενους:έχετε πάντα έτοιμα μπουζί για το μοτέρ σας αλλά ΟΧΙ 100% καινούργια! Καλό είναι να έχουν δοκιμαστεί με μισό ή ολόκληρο ντεπόζιτο για τυχόν αλλαγές και να είστε σίγουροι ότι δουλεύουν!Έχε τύχει πολλές φορές καινούργιο μπουζί να μην δουλέυει με αποτέλεσμα χαμένος αγώνας...

Πως "διαβάζουμε" ένα μπουζί:
Μετά από 1-2 ντεπόζιτα βγάλτε και παρατηρήστε το ]μπουζί:
-Λαδωμένο και "υγρό" είναι σημάδι πλούσιου μείγματος-φυσιολογικό όταν στρώνετε
-Αλλοίωση στο χρώμα του μπουζί,"μπλέδιασμα"ή παραμορφωμένη -ξεκολλημένη αντίσταση:φτωχό μείγμα ή προανάφλεξη,ή ακατάλληλο μπουζί.
- Ελαφρά καφετι : Οριακά σωστή ρύθμιση μείγματος,ή αγωνιστική ρύθμι]ση...αν και είναι -οριακά έστω-στην σωστή περιοχή χρειάζεται πείρα και προσοχή εδώ.
- Ελαφρά καφετί-χρυσαφί χρώμα:Η τελειότερη ρύθμιση για αγωνιστική χρήση:αν είναι και ο θάλαμος καύσης στο ίδιο χρώμα έχετε πετύχει τη σωστότερη ρύθμιση.
-Ανοιχτό χρυσό και κάπως υγρό με το συρματάκι να γυαλίζει σαν καινούργιο:Η τέλεια ρύθμιση για την αλάνα: μοτέρ με σχεδόν μάξιμουμ απόδοση,ελαφρώς πλούσιο μείγμα,ότι πρέπει για καθημερινή χρήση.[ν]
-Αντίσταση άσπρη με σημάδια φθοράς:Φτωχό μείγμα!εδώ έχουμε ένα μπουζί που οριακά είναι έτοιμο να παραδώσει πνεύμα [και σύρμα) στο έλεος του πιστονιού...πετάξτε το,,και ρυθμίστε σε πιο πλούσια περιοχή.

-->Να θυμάστε,το άνοιγμα του επάνω μέρους του μοτέρ,και η παρατήρηση του χρώματος του μπουζί,αλλά και του θαλάμου καύσης σε τακτική βάση,είναι η καλύτερη πρόληψη για ζημιές και αστοχίες:Και φυσικά ο καλύτερος οδηγός επιλογής μπουζί....












;)Ελληνικο Φορουμ Μοντελισμου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου